skip to Main Content
een fit & energiek lichaam

Beweging

In vergelijking met vroeger bewegen we echt veel te weinig. Tegenwoordig moeten we bewust kiezen om te bewegen. Er is namelijk geen noodzaak meer toe. Vaak rijden of worden we naar ons werk gereden en we doen steeds meer zittend werk. Wanneer je thuis komt, ben je meestal moe en plof je liever op de bank neer, terwijl bewegen juist energie geeft en vele andere gezondheidsvoordelen biedt.

Bewegen voorkomt vele chronische ziektes

Lichamelijke beweging is goed voor het hart en de bloedvaten. Het maakt je hart sterker en pomp efficiënter het bloed door je lichaam. Dat bloed zorgt vervolgens voor de toevoer van zuurstof naar je spieren en organen. Eveneens voorkomt volop in beweging zijn dat je aders dichtslibben en je bloeddruk laag blijft. Ook verkleint het de kans op diabetes type 2, op kanker en talloze chronische ziektes.

Bewegen bevorderd je botopbouw

Bij jonge mensen, tot ongeveer 35 jaar, neemt de botmassa toe. De botten worden zwaarder en steviger. Er wordt namelijk meer bot aangemaakt dan er wordt afgebroken. Na het 45e levensjaar raakt het evenwicht tussen opbouw en afbraak echter verstoord: er wordt meer bot afgebroken dan er nieuw wordt aangemaakt. Bij vrouwen wordt dat proces ook nog versterkt als zij in de overgang komen. Het vrouwelijke hormoon oestrogeen remt namelijk de botafbraak. Wanneer door de overgang dit hormoon minder wordt geproduceerd, neemt de botafbraak dus nog sterker toe. Als we dan ook nog eens minder gaan bewegen gaat het ontkalkingsproces nog sneller. Dit proces verloopt zonder symptomen of pijn totdat, meestal vrij plotseling en afhankelijk van levensstijl, een botbreuk of andere lichamelijke klachten ontstaan.

Bewegen reduceert stress

Ook is bewegen goed voor je mind. Het helpt je stress niveau af te nemen en verbetert je humeur. Je lichaam maakt tijdens matig tot intensief bewegen onder andere endorfines aan. Deze gelukshormoon bestrijden je stresshormonen en zorgen ervoor dat je je lichamelijk veel lekkerder voelt.

Bewegen zorgt voor een fit en energiek lichaam

Het versterkt de spieren, vergroot de longcapaciteit en helpt je lichaamsgewicht onder controle te houden. Het gevolg hiervan is dat je je fit en energiek voelt.

Wil jij meer bewegen?

Laten we samen kijken hoe jij meer beweging in je dagelijkse leven kan creëren. Het is mogelijk om de coaching consulten wandelend te doen, zodat je meteen meer beweging krijgt. Daarnaast is personal training een optie. Ik werk samen met meerdere personal trainers die je graag willen helpen aan een fit en energiek lichaam. Dit is mogelijk voor langer termijn, maar ook voor korte termijn. Hierbij leer je hoe je simpele workouts thuis op een juiste manier kan uitvoeren.

Back To Top